Digital handledarutbildning

Välkommen till den digitala handledarutbildningen.

Den digitala handledarutbildningen vänder sig främst till dig som har uppdrag som handledare vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) / verksamhetsintegrerat lärande (VIL) / praktik vid någon av Medicinska fakultetens utbildningar. 

Innehållet och formatet på handledarutbildningen är tänkt att passa bra oavsett vilket av fakultetens utbildningsprogram du är verksam inom, eller om du jobbar inom regionen, kommunen eller för någon annan arbetsgivare i hälso- och sjukvårdssektorn.

 

Handledarens uppdrag

  • Handledaren är utomordentligt viktig för studenternas lärande och deras utveckling till sin professionella yrkesroll.
  • Handledarrollen innebär mycket ansvar och är ofta både givande och krävande
  • Handledaruppdraget är också både glädjefyllt och inspirerande
  • Handledaren ska kunna vägleda och lyssna till studenten
  • Handledaren ska ge återkoppling och vara en kunskapskälla
  • Handledaren ska vara en förebild i yrkesrollen
  • Handledaren ska vara en pedagog som skapar förutsättningar för att studenterna ska nå målen i sin utbildning
  • Handledarrollen innebär även att bedöma studentens lärande och progression
  • Handledaren är alltså en förebild, inspiratör, utmanare, pedagog, bedömare samt inte minst, en blivande kollega

Kort sagt, handledaruppdraget är viktigt, roligt, ställer stora krav och spänner över ett brett spektrum.

Förhoppningsvis kan denna utbildning hjälpa dig att hitta verktyg som underlättar och utvecklar dig i din handledarroll.

 

Studenter på sjuksköterskeprogrammet.

Studenter på sjuksköterskeprogrammet. Foto: Malin Grönborg


Kursinnehåll

Utbildningen består av  följande fem moduler:

  1. Handledarrollen
  2. Styrdokument, lagar och förordningar
  3. Lärande
  4. Handledarens verktyg
  5. Trygg och inkluderande lärandemiljö

Kursens struktur

  • Varje modul består av informativa texter, inspirerande filmklipp med erfarna handledare, quiz, diskussionsfrågor, länkar till intressanta sidor på nätet, lästips m.m.
  • Varje modul avslutas med ett quiz som måste lösas med godkänt resultat innan kursdeltagaren släpps igenom till nästa kursavsnitt. 
  • Utbildningstiden beräknas till ungefär 1-2 dagar. Men det går utmärkt att gå igenom en modul åt gången och på så sätt dela upp utbildningstiden i flera kortare stunder.
  • Utbildningen är asynkron. Varje kursdeltagare bestämmer helt fritt när hen vill gå igenom utbildningen.
  • Flera deltagare kan gärna gå utbildningen tillsammans t.ex. deltagare från samma arbetsplats.
  • Diskussionsfrågorna som finns vid avslutningen av varje modul kan med fördel användas för gruppdiskussioner, men fungerar också för egna reflektioner.
  • De flesta sidorna avslutas med uppgifter för självstudier och egen reflektion.

Inloggning

  • Kursen är uppbyggd på Umeå universitets plattform Canvas.
  • Inloggning på Canvas kräver ett UmU-konto. 
  • Saknar du ett UmU-konto kan du kontakta ditt utbildningsprogram eller Johan Edqvist (johan.edqvist@umu.se) för ansökan om att bli gästanvändare.

 

Registering

Registrera dig genom att gå till följande websida: Självregistrering

 

Komma igång med kursen

  • Logga in med ditt UmU-konto
  • Klicka på rubriken Moduler i vänsterspalten.
  • Inled sedan din utbildning med modulen Handledarrollen.
  • När du sedan klarat modulen med godkänt resultat slussas du vidare till nästa avsnitt.

Kursens syfte och mål

Kursens syfte

  • Att göra det lättare för dig som handledare att stödja studenternas lärande i den verksamhetsförlagda utbildningen
  • Att bidra till en ökad förståelse av handledarens roll i utbildningen

Kursmål

Efter genomgången kurs

  • har deltagaren ett professionellt förhållningssätt till handledarrollen
  • har deltagaren kunskap att se handledningen som en process som leder till studenternas självständighet i yrkesrollen
  • har deltagaren kunskap om olika former av metoder och aktiviteter som bidrar till studentens lärande och utveckling under den verksamhetsförlagda utbildningen

Tack

Vi tackar alla som bidragit till kursen genom att dela med sig av sina erfarenheter, sin kunskap och sitt material.

Ett särskilt tack riktas till:

  • Ylva Beland (Läkarstudent, Umeå universitet)
  • Sofia Elwér (Region Västerbotten)
  • Erika Fransson (Tandläkarhögskolan, Region Västerbotten)
  • Eva Granlöf (Kirurgiskt centrum Södra Lappland, Region Västerbotten)
  • Henna Harinen (Umeå universitet)
  • Ebba Poromaa (Läkarstudent, Umeå universitet)
  • Amir Sherif (Region Västerbotten/Umeå universitet)
  • Lisa Skarin (Umeå kommun)
  • Maria Stefansson (Region Västerbotten)
  • Pia Strand (Lunds universitet)
  • Siri Vestby Bøe (Lovisenberg diakonale høgskole)
  • Britta Willman (Region Västerbotten/Umeå universitet)
  • https://www.kliniskhandledning.se/

 


Kontakt

Kontakta gärna Johan Edqvist (johan.edqvist@umu.se) om du har några frågor, funderingar eller kommentarer om kursen.